Hallo Residentie
Envoyer par email Imprimer
content-picture
Publié le maandag 04 juli 2011
**Résumé

De vraag is :   "Beste,   Graag had ik jullie advies gevraagd over volgende problematiek. 

De vraag is :

 

"Beste,

 

Graag had ik jullie advies gevraagd over volgende problematiek. 

Sinds 2008 is ons appartementsgebouw (met drie eigenaars) aangesloten bij een syndicus voor het beheer van onze mede-eigendom. Maar na twee jaar bleek dat hij ons gebouw niet echt serieus neemt, hoogstwaarschijnlijk omdat hij niet veel aan ons zal verdienen.

De afrekeningen staan telkens vol fouten, hij houdt geen rekening met de quotiteiten, geeft verkeerd advies bij aanvragen voor premies, hij betaalt facturen voor werken die niet werden uitgevoerd en rekent deze aan ons door, rekent schilderwerken 2x aan,… En gezien we geen individuele meters hebben voor de verwarming, dient de individuele verdeling te gebeuren door de berekening van de minimeters. Maar dit is nog niet gebeurd, met het gevolg dat we nog geen correcte afrekening hebben ontvangen voor het chauffage-gebruik van 2008-2009-2010!!! Alles werd tot nu toe door drie gedeeld, wat voor mezelf een groot verlies betekent gezien wij de chauffage niet zoveel aanzetten in tegenstelling tot de bejaarde dame boven ons die dag en nacht de chauffage laat branden. 

 

Eind 2010 hebben we met alle eigenaars besloten om de syndicus te ontslagen en over te dragen naar mezelf, uiteindelijk gaat het maar om drie appartementen. In het syndicuscontract staat vermeld dat het contract jaarlijks opzegbaar is op 1 januari. Eind december hebben we dus met alle eigenaars een aangetekende verzending gestuurd om het contract op te zeggen. 

 

Ze informeerden ons dat we een opzegtermijn van drie maanden dienden te respecteren en dat ze een afrekening zouden maken op 1/04/2011. Deze opzegtermijn stond echter niet vermeld in het contract, maar gezien we van goede wil zijn en begrijpen dat zo’n afrekening niet op 1-2-3 kan worden opgesteld, hebben we hierin toegestemd. 

 

We zijn nu 1/07/2011 en de overdracht is nog steeds niet gebeurd. 

Ik heb reeds 10-tallen mails gestuurd en al verschillende malen met hen telefonisch contact opgenomen, maar steeds worden we met een excuus afgewimpeld:

- syndicus ligt in de kliniek

- wachten op gegevens van de berekening van de individuele verwarming

- we hebben alle gegevens binnen maar moeten de afrekening nog maken

-…

 

Maar na hen twee maanden te hebben “gestalkt” hadden we toch een uitnodiging ontvangen voor de overdracht en de algemene bewonersvergadering. Deze zou gisteren plaats vinden op het kantoor van de syndicus. Gisterenavond stonden we dus ruim op tijd met alle eigenaars voor een gesloten deur… Na een paar keer te hebben gebeld, kregen we uiteindelijk de syndicus aan de lijn, die blijkbaar….. in Egypte op vakantie was….. en kregen we dus de melding dat de vergadering niet zou kunnen doorgaan, zonder verwittiging, zonder excuus. 

 

Wij dachten dat het ergste al gebeurd was, maar dit was echt het toppunt! 

 

Zijn bediendes zijn echter wel aan het werk, dus het kantoor is overdag geopend. Dus ik plan om straks naar het kantoor te gaan voor een woordje uitleg en ik ga vragen om het dossier in te kijken. Door deze manier van werken beginnen we toch stilaan te vermoeden dat er toch iets meer aan de gang is… Het begint echt louche te worden! 

 

Heeft het zin om een nieuwe algemene vergadering te plannen? Of zouden we best gewoon op een middag het kantoor binnen vallen en daar blijven zitten tot het dossier in orde werd gebracht?

 

Wat als hij ons verder blijft negeren, hoe kunnen we hem dwingen om het dossier over te dragen en ook het geld dat op de rekeningen staat aan ons over te maken? 

 

Alvast bedankt voor jullie feedback!"

 

Volg dit onderwerp op Juridisch Forum, klik hier