Hallo Residentie
Envoyer par email Imprimer
content-picture
Publié le maandag 20 februari 2012
**Résumé

  De vraag is:   "Ik ben eigenaar van een appartement in een gebouw waarin zich 2 afzonderlijke appartementen bevinden.

 

De vraag is:

 

"Ik ben eigenaar van een appartement in een gebouw waarin zich 2 afzonderlijke appartementen bevinden.

Ikzelf woon op de eerste verdieping. Het gelijkvloers wordt bewoond door een koppel dat dit huurt van de andere eigenaar, de vader van de dame van dit koppel.

Dus de bewoning van het gebouw is mezelf in het appartement op het eerste verdiep, huurders in het appartement op het gelijkvloers.

Eén van de gemeenschappelijke delen van dit gebouw is de inkom met de aangrenzende meterkamer waar tellers staan van gas, elektriciteit en water.

 

Ik dien dringende en noodzakelijke werken uit te voeren, namelijk het vernieuwen van water- en gasleidingen naar mijn appartement. 

Deze werken moeten uitgevoerd worden nadat er bij de onderburen verschillende waterlekken waren met als gevolg dat mijn garage volledig nat is/was en de leidingen die zich ondergronds in de garage bevinden in bedenkelijke staat verkeren.

Om die leidingen te kunnen herleggen moet ik voor een stuk werken laten uitvoeren in de gemeenschappelijke delen van het gebouw (inkom en meterkamer).

 

Mijn eerste vraag aan de andere eigenaar of ik nieuwe leidingen in opbouw mocht uitvoeren, werd negatief beantwoord.

De andere eigenaar zei me datik om de leidingen te vernieuwen ondergronds moet werken vanuit de aanpalende garage (die mijn eigendom is). Dit is volgens de aannemer evenwel onmogelijk. Om deze werken goed te laten uitvoeren moet de inkom voor een stuk worden uitgebroken. Ik vermoed dat de andere eigenaar zich hiertegen zal verzetten.

Daar inkom en meterkamer gemeenschappelijke delen zijn, denk ik dat ik hier toch ook enig beslissingsrecht heb. De verdeling voor gemeenschappelijke kosten aan het gebouw is 60% ter mijner laste. Het spreekt voor zich dat alle kosten voor bovenvermelde vernieuwingen door mij zullen betaald worden.

De andere eigenaar is m.i. niet voor rede vatbaar. Hij houdt zich al jaren niet aan de afspraken die vermeld staan in de basisakte.

 

Vragen 

Hoe moet ik dit aanpakken ?

Wat zijn mijn rechten en plichten ?

Advocatuur inschakelen ? 

Moet ik de tweede eigenaar inlichten over het opbreken van de inkom of gewoon mededelen dat er werken zullen zijn maar niet de manier waarop? De aannemer is bang dat als hij de inkom aan het uitbreken is de politie er wordt bij gehaald en de werken dienen stop gezet te worden.

Kan andere eigenaar de werken tegenhouden of weigeren te laten uitvoeren ?

 

Ik wil hier gewoon mijn rechten plichten weten op het ogenblik dat de zeer noodzakelijke werken starten."

 

Volg dit onderwerp op Juridisch Forum, klik hier